Tannkjøttssykdom / Pyrea

Periodontitt, eller Pyrea på folkemunn, er en folkesykdom. Sykdommen manifesterer seg ved at benet som holder tennene reduseres på grunn av bakterier og immunforsvarets respons på dem. Om man er mottagelig for denne sykdommen er det viktig med jevnlig kontroll og oppfølging.

Tegn på tannkjøttsykdom

Tannkjøttsykdom kan gi uttrykk gjennom flere tegn, vær likevel oppmerksom på at sykdommen ikke alltid gir symptomer. De vanligste kjennetegnene på tannkjøttsykdom er:

• Hovent tannkjøtt over lenger periode

• Følelsen av løse tenner

• Vedvarende dårlig ånde

• Endringer i tannkjøttet mellom tennene

• Små blødninger og ømt tannkjøtt

Tannkjøttsykdommer kan fremskyndes av flere faktorer som stress, røyking, arv, tannstein og andre arvelige og miljøbelastende påvirkninger.

Tannkjøttsykdommen kan slå ut tidlig

Sykdommen kan slå ut så tidlig som i 6-10 års alderen, og kan da være svært aggressive. I de fleste tilfeller utvikles sykdommen etter at de permanente tennene er på plass. Sykdommen kan utvikle seg gradvis, men kan også ha et raskere forløp. Derfor kan det være vanskelig å behandle den, og behandlingens mål er å beholde tenner så lenge som mulig. Her er pasientens dyktighet helt avgjørende for hvor fort sykdommen utvikles, samt behandlerens dyktighet til å skape rene og gode forhold så pasienten klarer å holde tennene rene.

Behandling av tannkjøttsykdom i Fredrikstad

Tannpleier renser og fjerner belegg, både hardt og mykt, fra tennene, og legger ett bakteriostatisk innlegg i tannkjøttlommene for å hindre vekst av nye bakterier. Mellom hver behandling er det viktig at du som pasient klarer å holde området rent for ett best mulig resultat. Det er også viktig med jevnlige kontroll til sykdommen er under kontroll.

Ta kontakt for mer informasjon om tannkjøttsykdommen, Periodontitt. Bestill gjerne time for behandling eller ved mistanke om du har tannkjøttsykdom.